Dopp i kopp a la Elaka & Feta Kocken

Norrländskt var det..

..och norrländskt blev det.

Mandelpotatis ca 1kg gick åt till oss tre.
Smör
Dill
Lök
Peppar

Koka mandelpotatis är inte det enklaste. Men ett enkelt tips. Skrubba potatisen ren och lägg i kallt vatten som du kokar upp. När det kokar.. stäng av plattan och låt sjuda på eftervärmen i ca 15 min. Pröva med en nål om potatisen är färdig.  Mandelpotatis anses ju av vissa vara skräp då den kokas sönder väldigt lätt. Men rätt tilllagad är det skitgod.

Medans potatisen sjuder så lägger man upp rätt mycket smör i en kopp. Eller va man nu hittar (se bild era puckon), fin hacka en lök och lägg över smöret, o så lite dill på det hela. (Funkar med gräslök om man tycker bättre om det) Häll sedan över lite av vattenkoket i från potatisen i koppen.
Sen är det bara att hugga in. Doppa potatisen i din kopp o njut.
Serveras fördelaktigt med fisk. Själv är jag inte förtjust i fisk så vi åt lite sallad till i stället. Men kan tänka mig att grillad abbore vore jävligt gott till detta.
Gjorde vi rätt? Vi får väl se.. Säkert någon lappjävel som läser bloggen kan ge en kommentar. Känner du trycket Patrik?
Själv hade jag aldrig hört talas om detta innan men enligt hovkocken Werner Vögli som spridit rätten över hela landet så är det hans favorit rätt bland svenskmat.

Dryck till detta är givetvis hembränt serverat i gamla konservburkar.

Blev väldigt förvårnad när grabben gav detta fullpott. Fast han kanske är glad över att han precis fått en egen laptop.

Mätt blev jag inte.. Så skickade min kära fru till affären för att handla och bjöd in grabben och några småflickor på pannkakstårta.

Stek pannkakor, varva med bär, sirap och lite grädde.

Svårt va?

Grabbens kompisar och han själv blev nöjda. Jag blev fetare och min kära sambo gick väl som vanligt ner några kg.

 


Kommentarer
Postat av: sussi

men hallå...

norrland??? :question:

mygg i kaskader på sommaren,

SVINkallt på vintern.

Enda fördelen m norrland som ja ser d e

att d e ganska tystlåtna av sig... ;-);-)

AH.. Fridfullt.. :thumbup::thumbup:

2009-10-14 @ 23:26:16
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Thess

GOTT var det! :) Tack darling!

Och jaa, igår stod vågen på 57,4 kg och idag stod den på 57,1 kg, din matlagning gör under för min vikt tydligen ;)

2009-10-15 @ 10:44:57
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: Therese

Tack för bra mat tips och en rolig blogg att följa =)

2009-10-15 @ 18:07:31
URL: http://freewebs.com/frejaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0