Senapssås och Ostsås

Kommentarer
Postat av: Anton Roskvist

Kan inte låta bli att lägga märke till avsaknaden av senapssås, ett måste till ungsbakad falukorv. I övrigt ser det finfint ut. Tummen upp för bloggen i varje fall!



Allt för att göra mina läsare nöjda
Själv tycker jag att senapssås inte passar så bra till potatismos utan bättre till vanlig koktpotatis.

Men vi kör på en senapssås

Du behöver
4 dl lättcrème fraiche
3-4 msk fransk senap
1 dl visp- eller mellangrädde
Salt och peppar

och du gör så här

Blanda crème fraiche med senap. Vispa grädden och rör ner den i blandningen. Smaka av med salt och peppar.

Receptet är ärligt stulet från nätet. Men ser snarlikt ut hur jag brukar göra själv. Dock har jag aldrig koll på måtten. Förmodligen så är Anton en duktig kille som kan göra sin egen senapsås men för alla er andra puckon så bjöd jag på detta.



Ostsås

Gillar man inte senap så kör man på en ostsås i stället. Brá mycket fetare men ack så gott.
Du behöver
(ca 4 personer)
3 msk smör
0.5 dl vetemjöl
5 dl gräddmjölk
100 g riven ost
salt

Och du gör så här
Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan vetemjölet. Fräs en stund och tillsätt gräddmjölken. Koka såsen några minuter, vispa under tiden. Lägg i osten men spara lite att strö över. Smaksätt med salt och peppar och servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0