Kärringen gästbloggar lite...

Mannen klagar på att jag stal hans matlagning idag, så jag får väl lägga upp vad det var jag gjorde när jag stal matlagningen idag.

Fetaost-paj gjorde jag!

Jag glömde givetvis att förgrädda pajskalet och vi hade ingen rosmarin hemma, men det blev hemskt gott iallafall!
Körde en latis och köpte färdig pajdeg, nästa gång bakar jag pajdegen själv tror jag.

Detta fyllnings-receptet använde jag:
  • 3 ägg
  • 2,5 dl mjölk eller grädde
  • 200 gram fetaost
  • 1 gul lök
  • 2 klyftor vitlök
  • 1 dl svarta oliver, gärna Kalamata-oliver
  • 2 tomater
  • 1 tsk rosmarin
  • svartpeppar

Förgrädda pajskalet 5-10 minuter i cirka 200 grader.

Vispa samman ägg, mjölk/grädde. Finhacka eller mixa hälften av osten och blanda i stanningen. Finhacka lök och pressa vitlöken, blanda i. Slå stanningen i pajskalet, skär resten av fetaosten och tomaterna i bitar och fördela ovanpå stanningen. Strö över rosmarin och krydda med grovmalen svartpeppar. Kärna ur oliverna och lägg ut dem jämnt över ytan.

Grädda i cirka 180 grader i 40-45 minuter. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig så täck med folie eller lock.

Jag skippade dock oliverna eftersom jag inte gillar oliver jättemycket.







Kommentarer
Postat av: Susanna♥

Hej på dej.

Min kompis tabarak är jätte ledsen över sin blogg ingen ha besökt den utom jag .

jag vill att hon får många besökaare !

Snälla hjälp oss !

2009-09-25 @ 14:39:22
URL: http://susannar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0